Παρασκευή, 3 Απριλίου 2009

Φωτογράφιση ευρέος πεδίου

Ευκολη, προσιτη οικονομικα, υποτιμημενη απο ολους μας,
με εντυπωσιακα μερικες φορες αποτελεσματα
φιλες και φιλοι
ΙΔΟΥ η φωτογραφιση ευρεος πεδιου
---------------------------
Ως φωτογραφιση ευρεος πεδιου, οριζεται η προσπαθεια απεικονισης τμηματος του ουρανιου θολου με τη βοηθεια συμβατικης ή ψηφιακης φωτογραφικης μηχανης η οποια φερει φακο απο 24mm εως 180mm.
Oπως καταλαβαινετε τα ορια τα οποια θετω ειναι αρκετα ελαστικα απο μονα τους,
σκοπος αλλωστε δεν ειναι να αποτρεψω να φωτογραφισει καποιος με τηλεφακο 200mm αλλα να τονισω τη δυνατοτητα χρησης "καθημερινων" φακων στην αστροφωτογραφηση.
Ενας φακος καλειται normal (κανονικος) οταν η εστιακη του αποσταση ειναι 50mm.
Φακοι μικροτερης εστιακης καλουνται ευρυγωνιοι, ενω μεγαλυτερης εστιακης καλουνται τηλεφακοι.

1)Φωτογραφιση με τη βοηθεια τριποδα
Προκειται για την ευκολοτερη δυνατη μορφη αστροφωτογραφιας.
Ενας απλος φωτογραφικος τριποδας, αναλαμβανει να κρατησει τη φωτογραφικη μηχανη μας, σταθερα προσανατολισμενη προς το σημειο του ουρανιου θολου την απεικονιση του οποιου εχουμε επιλεξει.
Ο επιλογεας προγραμματος εχει τεθει στη θεση manual
και ο φακος επισης!
Ξεχαστε το autofocus εκτος κι αν προτιματε να περασετε ενα βραδυ παρατηρωντας την απελπισμενη προσπαθεια της φωτογραφικης μηχανης να εστιασει στον νυχτερινο ουρανο.
Ρυθμιστε την ευαισθησια(ISO) σε σχετικα μεγαλες τιμες, ναι, μπορειτε να επιλεξετε και 1600, τιμη φυσικα η οποιια θα καταστησει προφανες το προβλημα φωτορυπανσης που αντιμετωπιζει η περιοχη σας.
Δεν υπαρχει καποια ειδικη φορμουλα εδω, μερικες δοκιμες θα σας βοηθησουν να βρειτε τη χρυση τομη αναμεσα στην εστιακη αποσταση, την ευαισθησια και τον χρονο εκθεσης.
Ο φακος θα ρυθμιστει για εστιαση στο "απειρο" το δε διαφραγμα τουλαχιστον ενα "κλικ" μπροστα απο το ελαχιστο του φακου - δηλαδη , αν ο φακος σας ειναι F/2.8 θα μπει στο f/3.5 - ωστε να μειωθει το βινιεταρισμα.
Η μορφη του αρχειου ληψης; η καλυτερη δυνατη φυσικα!
Ακολουθει φωτο οπου η ΝΙΚΟΝ F80 φορτωθηκε σε εναν απλο UNOMAT τριποδα των 20 ευρω.
Το ντεκλανσερ βοηθα πολυ...
Φυσικα οι εχοντες DSLR θα χρησιμοποιησουν ειτε τον χρονοδιακοπτη της μηχανης
ειτε το τηλεχειριστηριο που προμηθευτηκαν
Υπαρχουν και αλλοι τροποι αποφυγης του κραδασμου του κλειστρου, οπως η χρηση μαυρου πετασμαστος κ.λ.π. αλλα θεωρουνται ...προϊστορικοι (αποδοτικοτατοι ομως!)

Ωραια, τί χρονο ληψης θα βαλουμε ειπες;;;
Δεν ειπα.
Ενας εμπειρος συγγραφεας και ομιλητης σε θεματα αστροφωτογραφησης. ο Barry Gordon, προτεινει μια formula,
η οποια αποτελει συνδυασμο εμπειριας και υπολογισμων.Αν λοιπον ως μεγιστο μηκος ιχνογραμμης επιλεξουμε τα 0.05mm,
κατι το οποιο πλησιαζει τα ορια διαχωριστικης ικανοτητας του φιλμ (0.035mm)
τοτε για τους ταχυτατα κινουμενους αστερες - που βρισκονται πανω στον ισημερινο-
συστηνεται η χρηση της σχεσης 700/εστιακη αποσταση (ή 500/εστιακη φακου για τους πλεον απαιτητικους).
Ετσι, για φακο 50mm προκυπτει χρονικο διαστημα εκθεσης κυμαινομενο απο 10 εως 15 δευτερολεπτα περιπου.
Σχετικο software θα βρειτε εδω
2)Piggyback
Kαλειται η μεθοδος αστροφωτογραφησης ευρεος πεδιου κατα την οποια
η φωτογραφικη μηχανη στερεωνεται πανω στο ηδη υπαρχον τηλεσκοπιο.
Αρκετοι μαλιστα ειναι αυτοι οι οποιοι εχουν μονιμα προσαρμοσμενη μια φωτ/κη μηχανη, ετοιμοπολεμη(!), πανω στο τηλε τους.
Βεβαιως, αυτο δημιουργει καποια επιπλεον προβληματακια σε θεματα ζυγισης του τηλε, τιποτε αξεπεραστο ομως...
Καθισται πλεον αντιληπτο οτι με τον τροπο αυτο αξιοποιειται η υπαρξη αστροστατη
-που διαθετει η βαση μας- γεγονος το οποιο αυξανει σε μεγαλο βαθμο τους χρονους εκθεσης.
Οι οποιοι και τεινουν να προσεγγισουν το οριο του απεριοριστου!
Περιττο να αναφερω οτι η βαση εχει ηδη ευθυγραμμιστει πολικα, αλλωστε
ειναι η βαση την οποια ηδη χρησιμοποιειτε για αστροφωτογραφια χμμ... προχωρημενου επιπεδου.
ΤΡΟΠΟΙ ΣΤΕΡΕΩΣΗΣ ΤΗΣ ΦΩΤ/ΚΗΣ ΜΗΧΑΝΗΣ
Ο ευκολοτερος δυνατος τροπος ειναι το βιδωμα της φωτ/κης μηχανης απευθειας στην ειδικη βιδα που βρισκεται πανω στο δαχτυλιδι στερεωσης του σωληνα.
Δεν χρειαζεται να εξαντλησετε ολη τη δυναμη σας καθοσον ελλοχευει ο κινδυνος καταπονησης/καταστροφης των σπειρωματων στη βαση της μηχανης.
Ο επομενος τροπος ειναι η στερεωση via χειροποιητου plate.
Το ζυγισμα του συστηματος διευκολυνεται ενω η μηχανη "παταει" πιο σωστα.
Για τους απαιτητικους/λατρεις των ιδιοκατασκευων
προτεινεται η μεθοδος ΙΙ.
Η κατασκευη εγινε εξολοκληρου απο "σκουπιδια" ενω τα ελατηρια ειναι απο βαλβιδες Honda C50C.
Kαθισταται εφικτη η πληρης ευθυγραμμιση φωτ/κης μηχανης και τηλε
ενω φυσικα υπαρχει προβλεψη για οσους χρησιμοποιησουν τον φοβερο ανταπτορα του φιλου μας του Μαρινου.
Kαι για τους "πονηρους" τί εχουμε;
Ε λοιπον, αυτοι στερεωνουν τη φωτ/κη μηχανη στον αξονα των αντιβαρων
κα
ι βγαζουν τη γλωσσα τους στα camasutra κολπα....

3)Προχωρημενη φωτ/ση ευρεος πεδιου
Συνδυαζονται πλεον τα παντα.
Στο γνωστο πιατακι προσαρμοζονται η φωτ/κη μηχανη και το οδηγητικο τηλεσκοπιο.
Η DSLR ελεγχεται μεσω του προγραμματος του Μαρινου
ενω το οδηγητικο απολαμβανει την ευγενη αρωγη καποιου απο τα γνωστα προγραμματα οδηγησης.
Δεν υπαρχει οριο ουτε στον χρονο ληψης ουτε στην εστιακη του φακου που θα χρησιμοποιηθει .
Φυσικα μην περιμενετε να χαρακτηρισω ευρεος πεδιου φωτ/ση
την αποπειρα σας να χρησιμοποιησετε 600mm τηλεφακο.